3+1 kérdés – első rész Schramkó Péter Pigi

2019/11/04
Posted in 3+1 kérdés
2019/11/04 nsadmin

Körülbelül 20 évvel azután, hogy a Diószegi utcai óvodában a körjátékban egymás kezét fogtuk, Szentendrén futottunk össze Pigivel. Kis ideig eltartott míg előhívtuk az emlékeket. Honnan ismerem? Pedig ismerem! Szüleink, és a padláson porosodó ovis fotók segítettek.
Azóta ismét barátságban vagyunk, vannak közös – most már nem körjátékaink – munkáink és zajlik az élet, de nagyon!
Mini riport Pigivel, Schramkó Péterrel.
MGy

Hova tűntél?
Nem tűntem el, itt vagyok a közelben. Már nem a Kő-hegyi Menedékházban, hanem Pócsmegyeren, a Malomban (fb: Sziget-Malom) lakunk. Nem a hegy, hanem a víz vesz körül. No meg a sok gyerek. Alsógödre járok át tanítani egy remek iskolába, irodalmat. Kerékpárral, hajóval. Szentendrén is sokszor mutatkozom a moziban, de nyílt utcán, vagy a Menedékházban is. És persze a restaurátorműhelyben készítem az oklevelek, kéziratok nemesmásolatait.

Mivel foglalkozol?
Gyerekeket terelgetek a műveltség felé. Könnyű dolgom van, mert kütyümentes környezetben dolgozom. A tábla, a kréta, a papír vesz körül. Telefon egy se, csak szemek és fülek. Kész időutazás, csak éppen a valódi jelen időbe, valós térbe vezet. Amiből a legnagyobb hiány van a világban.

Miért jó/kell nemesmásolatokat készíteni és ki készíttessen nemesmásolatot (cégek csak vagy magánemberek is a kincseikről?)
Mint papír- és könyvrestaurátor lassan 30 éve nap-mint nap az enyészettel barátkozom. Hűséges útitárs, lerázhatatlan kísérő. A múzeumok és levéltárak, könyvtárak, de a családi örökségek is küszködnek vele. A közgyűjtemények ezért sem szeretik féltett kincseiket kölcsönadni távoli kiállítások számára. Ilyenkor ezernyi viszontagság leselkedik rájuk a csomagolás, szállítás közben, de a kiállításban is. Ma már norma, hogy eredeti oklevelet, kéziratot nem adnak kölcsön, különösen nem állandó kiállításba.
Helyette elkészíttetik az adott oklevél, kézirat, grafika másolatát, ami a kiállításokban az eredeti benyomását kelti. Emiatt ki is kell írni, hogy másolatot látunk, mert a megtévesztés nem cél a múzeumok világában.
A magánéletben is felmerül, hogy a családi nemességet igazoló féltett iratból, pecsétes oklevélből csak egy van, ami a múltban mindig az elsőszülöttre szállt. Mára esetleg azt is közgyűjtemény, vagy egy külföldi nagybácsi őrzi. Ilyenkor fordulnak hozzánk az örökösök, hogy készítsük el az oklevél másolatát, gyakran annyi példányban, ahány ága van a családnak. Így erősítik az egyre inkább felértékelődő családi kötődéseket.

Miről lehet nemesmásolatot csinálni és mi lesz a sorsuk a nemesmásolatoknak (fiókba mennek? kiállításokra?egyházi intézményekbe?)
A legjobb, ha kézbe tudjuk venni az eredeti kéziratot, grafikát, oklevelet. Ilyenkor az lesz a másolatkészítés alapja. Ez azonban ritka lehetőség, főleg, ha a tengerentúlra kell érte utazni. A gyűjtemények azonban mára digitalizálták kutatásra alkalmas minőségben a dokumentumaikat. Az ilyen adatbázisokhoz kapott hozzáférés a legfontosabb forrásunk.
A másik forrás a restaurátormunka során szerzett tapasztalat, az anyagok és technikák ismerete. A pergamen, a papír a tinták, pecsétviaszok, zsinórok öregedéséről szerzett tudás segít abban, hogy az eredetiség benyomását keltsük.
érdemes-e keretbe, spéci üveg mögé tenni őket? És miért?
Intézményi munkáink egy része kiállítási tárlókba, vitrinekbe kerül. A családi kincsek, vagy reprezentációra szánt történelmi dokumentumok legtöbbször speciális keretezést kapnak. Az ún. dobozkeret, mint egy kis vitrin, megengedi, hogy a pergamenoklevél megőrizze térbeli kiterjedését, a rajta lévő függőpecsét is mint szemmel körbejárható műtárgy jelenik meg. A mélypaszpartuba ültetett kézirat hasonlóképpen megőrzi tárgyszerűségét.
Ma már az üvegezési technikák és anyagok sok, régen létező gondot megoldanak. A UV-sugárzás nem csak az eredeti dokumentumokat károsítja, de a másolatoknak is ártalmas. A tükröződések igényes műtárgykörnyezetben ma már kerülendők. A ma kapható tükrözésmentes, UV-szűrő, víztiszta üvegek mind hozzájárulnak munkáink rangos és szakszerű bemutatásához.

Hogyan alakulnak az árak?
Az írott kulturális örökség körébe tartozó dokumentumok (könyvek, kéziratok, oklevelek) és grafikák másolatai nem olcsók. Egy-egy ilyen munka ára függően az eredeti hozzáférhetőségétől, anyaghasználattól és időráfordítástól 60 és 180 ezer Ft között lehet.

, , , , , ,